Blijft een mooi uitgangspunt: “goed verstaander en een half woord”. En dan ook bij fase 3. Uitgebreid zijn de 1e en 2e fase van “Beeld en Geluid” in de versie “Klokgeluiden nov. 2020” toegelicht t.a.v. wensen en verwachtingen. Alleen bij de verwachtingen liggen de zaken vaak toch even anders.
De werkgroep heeft als team 3e fase “Beeld en Geluid” niet stilgezeten en heeft van de bekende wensen en verwachtingen een praktisch document gemaakt, zeg maar een wensenlijstje voor het vervolg. Plannen uitgewerkt, offertes opgevraagd en na het inhoudelijk analyseren van wat het dan zou kunnen worden, de opdracht gegeven. De uiteindelijke opdracht is gegeven aan Niehoff uit Denekamp. Praktisch is daarbij vooral dat deze firma ook de voorgaande installatie uitvoeringen (fase 1 en 2) heeft uitgevoerd en dus bekend is met de actuele situatie, as-built tekeningen en schema’s beschikbaar heeft en met het hoe en waarom van de uitvoering goed op de hoogte is.
“Beeld en Geluid” / fase 3 is en wordt nu als volgt uitgevoerd: 2 camera’s met elk 10 vaste standen om de bediening vooral eenvoudig te houden en daarnaast hebben beide een mooie zoomfunctie en de optie voor vrije beeldkeuze. Door bijplaatsen van de 2e camera is beeldkeuze van de kerkruimte veel uitgebreider. Dit geldt ook voor de 1e camera, alleen maakten we daar nog geen gebruik van. De geluidsvoorziening is in principe niet gewijzigd. De regieplaats is gebleven zoals voorgaand, echter de apparatuur is behoorlijk uitgebreid met als belangrijkste onderdelen de nieuw computer, het grote beeldscherm (te verdelen in vier deelschermen), de videomixer, het toetsenbord met muis en nog een paar onderdelen.
Wat op dit moment nog niet functioneert is de apparatuur in het liturgisch centrum. Komt wel maar duurt nog even vanwege levertijden e.d. Hier komt de optie voor een eigen laptop-bediening zodat centraal ook presentaties gegeven kunnen worden met directe doorkoppeling naar de beeldschermen. Verder komt er nog een klein beeldschermpje op de tafel zodat voorgangers direct kunnen zien wat de beeldschermen weergeven.
Het thuis kunnen volgen van de optie “uitzending kerkdienst gemist” is natuurlijk gebleven waarbij de beeldkwaliteit een duidelijke verbetering te zien geeft. O.a. minder schittering op de beeldschermen.
Een belangrijk argument voor de uitbreiding van de mogelijkheden is gebaseerd op de wensen voor multifunctionele toepassing van de kerkruimte. O.a. de “Vrienden van de Remigiuskerk” zijn hierbij een belangrijke factor. Allerlei verschillende toepassingswensen en gebruik zijn mede bepalend geweest voor de uiteindelijke realisatie. Niet onvermeld moet blijven dat “Onze Vrienden” een belangrijke, zeg maar gerust een omvangrijke bijdrage leveren in het kostenplaatje. Kosten zijn er bij modernisering altijd maar het enthousiasme bij “Onze Vrienden” is moedgevend. Bij voorbaat hartelijk dank dus namens de Kerkrentmeesters (en de Kerkenraad natuurlijk als geheel).
En dan het vervolg: de bediening van de installatie is niet echt moeilijker geworden maar kent vooral meer mogelijkheden. Instructie zal vast wel nodig zijn maar behoeft geen belemmering te vormen. De huidige beeldscherm-bediening loopt gewoon door zoals in het rooster is aangegeven. Wat echter wel van belang is voor de wat langere termijn, is aanvulling van de deelnemers en dan ook en vooral degene die een liefhebber is van het regisseren. Principe is en kan nog steeds de “één mans bediening”.
Wat resteert??
Bij vernieuwing komt er materieel vrij, ook hier en dat zijn: de 2 hoofdspeakers, de kleine regiespeaker en de oude laptop (12 jaar oud). Belangstellenden kunnen contact opnemen met Ton Knoef of met mij.
Met vriendelijke groet,
Geert Hiddink, mede namens het College van Kerkrentmeesters.